20.04.2023

Blog Blog

Hoe maak je een killer contentplanning?

Aylan Mühlbauer Aylan Mühlbauer

Social projectmanager

Online word je bedolven onder ‘gratis’ contentplanners, social media kalenders en andere zogenaamd ‘superhandige’ tools om je content makkelijk te plannen. Maar iedereen kan toch wel een excelletje opmaken en daarin wat posts bedenken en klaarzetten? Dat maakt je planning nog niet meteen succesvol. Ik geef je drie tips die je direct kan toepassen om je planning van heel goed, naar veel beter te krijgen.

1. KISS

Dit is echt mijn favoriete principe: Keep It Smart & Simple. Wist je dat we per dag 93 meter scrollen op onze telefoon? In die 93 meter heb je dus maar een paar centimeter om jouw doelgroep te bereiken. Zorg er dus voor dat je behapbare content inplant. Door het simpel te houden, kan je ook gemakkelijk meerdere postings in één keer klaarzetten. Dat helpt voor je continuïteit. Nog een bijkomend voordeel: door middel van herhaling blijft jouw boodschap beter hangen en gaat je doelgroep je content herkennen.

2. Inhaken = binnenhengelen

In standaard contentkalenders staan vaak alle belangrijke data waarop je kan inhaken. Laat die kans dan ook niet liggen! Het is een simpele manier om jouw doelgroep ook eens op een andere manier te laten kijken naar je merk. Kerst, Valentijnsdag, Koningsdag, 1 april: het zijn ideale momenten om eens buiten de gebaande paden te gaan en jouw doelgroep te prikkelen. Let op! Blijf wel trouw aan de interesses van jouw doelgroep.

3. Plan om te plannen

Vaak gaan we de eerste maand goed van start met plannen, maar daarna verslappen we. Dus plan jezelf ook in om je content te plannen. Wees daarbij realistisch en probeer ook eens te reflecteren op je afgelopen planning. Hoe verliep het? Was het te veel? Was het te weinig? Was het succesvol? Waarom wel of niet? Het is een continu proces, dus geef jezelf ook de tijd om mee te bewegen met de steeds sneller veranderende omgeving.

Speciaal voor jullie heb ik ook nog een bonus tip. Ben je hier nou zelf echt niet goed in, haal er dan iemand bij. Het is niet voor niets dat er vele bureaus zijn die content maken voor personen of bedrijven. Wil jij een keer sparren over jouw social planning met mij? Stuur mij dan een mailtje, dan plannen we wat in!

Gerelateerde Blogs.