Blog Blog
Marijn van der Sluis Marijn van der Sluis
Stagiaire Projectmanagement
TikTok is misschien wel de meest besproken app van het moment. De hele wereld houdt zich bezig met dit sociale platform en de meningen over TikTok lopen ver uiteen. Maar tegelijkertijd is TikTok ook een ontzettend populair platform; ook onder de influencers. TikTok is de perfecte app waar jij succesvolle influencer marketing kan inzetten. Er ontbreekt alleen nog één ding: hoe kan je dit het beste doen?
Laten we even bij het begin beginnen. Iedereen heeft inmiddels wel eens van influencer marketing gehoord, maar weet jij wat het nu eigenlijk precies inhoudt? Om ervoor te zorgen dat jij influencer marketing zometeen als een pro kan inzetten, vertel ik je eerst even iets meer over wat er achter dit begrip schuilt.
Influencer marketing focust zich op – de naam zegt het al – influencers, oftewel personen die online een groot publiek hebben. Mensen volgen influencers omdat zij hen interessant of leuk vinden, en zien hen vaak als een voorbeeld. En juist die voorbeeldfunctie is de reden dat influencer marketing zo goed werkt: influencers worden gezien als voorbeeld, en dus kunnen zij – vaak in samenwerking met organisaties – invloed uitoefenen op hun volgers.
Maar waarom dan TikTok? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat TikTok een ontzettend hoge engagement rate heeft. Voor influencers is dit dus het perfecte platform om content te uploaden waarbij zij kunnen rekenen op duizenden likes en talloze comments. En juist die enorme populariteit en hoge engagement rate is wat de combinatie tussen TikTok en influencer marketing voor organisaties zo aantrekkelijk maakt.
Klinkt natuurlijk simpel, maar je moet wel weten waar je moet starten. Influencer marketing is niet gratis, en grote namen als Monica Geuze en Rianne Meijer zijn vrijwel onbereikbaar voor organisaties met een klein budget. Maar budget is niet het enige waar je rekening mee moet houden als je gaat starten met influencer marketing op TikTok. Daarom heb ik de belangrijkste punten voor een succesvolle start voor je op een rijtje gezet!
Iedereen die actief is op social media volgt wel een influencer. Je hoeft niet meteen aan hele ‘grote’ influencers te denken, want ook mensen met een kleiner bereik dienen als zogenaamde micro-influencers. En deze micro-influencers zijn juist ontzettend belangrijk als je op zoek bent naar succesvolle influencer marketing. Door hun relatief kleine bereik zijn ze vaak sneller bereid om mee te werken, vragen ze niet zoveel geld voor een post en – misschien wel de belangrijkste factor – hebben ze ontzettend veel interactie met hun volgers. Micro-influencers hebben namelijk vaak een gerichte doelgroep en praten met passie over de onderwerpen die zij behandelen, waardoor zij zorgen voor veel merkinteractie.
Er is oneindig veel content te vinden op TikTok en het platform is groot fan van creativiteit. Maar ook juist omdat er zoveel content te vinden is, moet je ervoor zorgen dat jouw
influencer content opvalt tussen de miljoenen andere video’s. Houd hiervoor de laatste trends en ontwikkelingen op TikTok in de gaten (denk hierbij aan sounds, video trends etc.) en zet deze op jouw eigen creatieve manier in met behulp van een influencer.
Heel belangrijk en ook gebonden aan het kiezen van de juiste influencer is persoonlijke content. TikTok is een platform waarbij gebruikers ontzettend veel waarde hechten aan video’s waarin zij zichzelf herkennen en persoonlijke content. Mede daarom is het dus van belang dat je voor een influencer kiest die betrokken is bij zijn/haar volgers en dat deze influencer content voor jouw organisatie creëert waarmee volgers zich persoonlijk mee verbonden voelen.
Als ik influencer marketing op TikTok in zijn volledigheid zou uitpluizen tot een blog, was je nu nog niet aan het einde gekomen. Influencer marketing is razend populair en werkt voor iedere organisatie uiteindelijk op een eigen manier, maar de basis blijft hetzelfde. Met de punten uit deze blog kan ik je een vlammende start garanderen van jouw influencer marketing-reis op TikTok!