Blog Blog
Aylan Muhlbauer Aylan Muhlbauer
Account Manager
Het is de droom van vele marketeers: opvallen in de grote massa van online content. We proberen van alles om op te vallen in de content zee die elke dag op onze feed verschijnt zodat we ons ultieme doel halen: conversie. We overspoelen de doelgroep met allerlei moois, maar wat maakt het nou dat je doelgroep ook echt gaat klikken? Ik heb alvast een handig geheugensteuntje voor je om te helpen.
Een interessante manier om naar content te kijken, is met behulp van neuromarketing. Met neuromarketing kijk je naar marketing vanuit het brein. Zo kunnen we begrijpen hoe we beslissingen nemen en waardoor we (letterlijk) geprikkeld worden. Er zijn allerlei verschillende wetenschappelijke methodes om dit te onderzoeken. Denk aan eye-tracking of EEG onderzoeken. De resultaten hiervan kunnen je helpen met het vormgeven van jouw content.
Maar hoe pas je die resultaten nou toe in de praktijk? Ik neem je graag mee in een van de modellen die mij vaak helpen met het creëren van content, namelijk het Dual Process Model. Dit model zoomt in op de manier hoe wij keuzes maken. Het is eigenlijk opgesplitst in twee systemen.
We hebben zoveel te kiezen, dus we hebben geen tijd om heel lang na te denken en stil te staan bij alle content die we op een dag consumeren. Voeg daarbij dat we maar liefst 92 meter scrollen op een dag, dan wordt het moeilijk (en heel vermoeiend) om ons brein altijd echt ‘aan’ te zetten.
Maar hoe laat je het brein nou voor je werken. Mijn tip: wees je er bewust van waarom je doelgroep op een specifiek kanaal zit. Ikzelf zit bijvoorbeeld op TikTok voor fun en entertainment. Wil jij mij targetten op TikTok? Maak dan fun en entertainment content en houd je boodschap luchtig en leuk. Dan weet je me te raken in Systeem 1 en heb je mijn aandacht. Daarna kan je me meenemen naar Systeem 2 en verder de diepte in gaan met je messaging. En dan heb je datgene wat je graag wilt: conversie. Een mooi voorbeeld hoe wij die conversie hebben gekregen door humor in te zetten in plaats van ratio, is deze case van A.Hak.
Wil jij sparren over je content of wil jij content maken die je doelgroep echt raakt? Neem dan contact met mij op of met 1 van mijn collega’s! Oh en wil je meer weten over hoe wij keuzes maken: hierbij een boekentip van mij!