Blog Blog
Team Snip Snap Team Snip Snap
Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2021, is opgegroeid in een digitale wereld die sterk is geëvolueerd. In 2025 zal deze generatie 27% van de wereldwijde beroepsbevolking vormen, een stijging die hun economische en culturele invloed versterkt. Inzicht in hun unieke gedrag, voorkeuren en trends is cruciaal voor marketeers die hun aandacht willen vangen en duurzame relaties willen opbouwen. Ook is deze doelgroep al aanzienlijk koopkrachtig, gezien de oudste leden van deze generatie nu al 27 jaar zijn. Kortom, deze groep mag niet ontbreken in je content marketing mix. Maar deze groep vraag wel om een hele andere aanpak. En aangezien we al jaren de millennial als belangrijke doelgroep hebben doorgrond, nemen we je mee in deze deepdive over de Generatie Z.
Generatie Z is praktisch opgegroeid op sociale media. Uit onderzoek van Later uit 2024 blijkt dat 73% van Generatie Z meer dan drie uur per dag besteedt op sociale platformen. Instagram, TikTok en YouTube zijn de voornaamste hubs waar ze producten ontdekken en interacties hebben met contentmakers.
Deze generatie waardeert content creators enorm. Volgens hetzelfde onderzoek volgt 58% creators voornamelijk voor amusement, terwijl 49% hen volgt om nieuwe dingen te leren. Content creators hebben een significante invloed op de koopbeslissingen van deze generatie.
Enkele populaire creators onder Generatie Z zijn:
Generatie Z winkelt voornamelijk online, gedreven door gemak, waarden en sociale media-invloeden. Ze maken koopbeslissingen op basis van de houding van een merk ten aanzien van belangrijke kwesties zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Merken zoals Flink, Felix en Patagonia scoren niet voor niets hoog bij deze groep. Nogmaals deze groep laat zich in hun koopgedrag ook leiden door content creators.
Hoewel beide generaties digitaal vaardig zijn en groot zijn geworden met social media, zijn er belangrijke verschillen in de manier waarop ze interageren met merken en content consumeren:
Hoewel Generatie Z en Millennials beide digitaal vaardig zijn en een sterke aanwezigheid op sociale media hebben, verschillen hun benaderingen en verwachtingen aanzienlijk:
Directe betrokkenheid: Gen Z verwacht niet alleen dat merken communiceren over belangrijke zaken; ze willen dat merken actief bijdragen aan oplossingen voor kwesties zoals milieubewustzijn en sociale rechtvaardigheid.
Bewijskracht is dus bij Generatie Z mee te nemen erg belangrijk en als bijvangst heb je dan ook de millennial te pakken, want die wordt door Generatie Z geïnspireerd om kritischer te worden.
Naarmate de invloed van Gen Z groeit, moeten marketeers hun strategieën aanpassen om te voldoen aan de unieke verwachtingen van deze generatie. Authentieke partnerships met vertrouwde creators, focus op duurzaamheid en het creëren van zowel entertainende als informatieve content zijn essentieel. Bovenal het merk menselijk positioneren en niet zo strak door merkidentiteit je te laten kaderen.
Generatie Z is een krachtige demografische groep die duidelijke verwachtingen heeft van de merken waarmee ze interactie hebben. Door in te spelen op hun voorkeuren en waarden kunnen marketeers effectieve en langdurige relaties opbouwen.
Ben je klaar om Generatie Z te bereiken en je marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen? Neem contact op via info@snipsnap.nl.