Blog Blog
Aylan Muhlbauer Aylan Muhlbauer
Account Manager
Waar moet je aan denken als bedrijf als je gebruik wilt maken van figuranten in je uitingen? Vaak is voor bedrijven onduidelijk wat er allemaal bij komt kijken als je figuranten wilt inzetten voor jouw content. Wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.
Laten we beginnen bij het verschil tussen een figurant, presentator en een acteur. Om het visueel te maken, vergelijk ik het even met gummetjes. Hear me out, het maakt het echt makkelijker te begrijpen!
Acteur
Een acteur is eigenlijk meer een kneedgum. Van een acteur kan je verschillende emoties, stemmen, bewegingen etc. verwachten. Je kan het dan volledig kneden naar jouw visie. De inzet van een acteur is daarbij meteen de duurste optie.
Presentator
Dit is te vergelijken met de gum aan de achterkant van een potlood. Je kunt de tekst volledig uitgummen en bijschrijven zoals jij wilt, alleen de kleur van de gum en het potlood blijft altijd hetzelfde. Hier kun je dus meer tekstueel van verwachten en bijsturen, maar de stijl blijft per presentator hetzelfde.
Figurant
Dit is een los gummetje zoals je die in verschillende winkels kan kopen. Ze zijn er in verschillende kleuren, geuren en formaten. Maar je kan hierbij tekstueel minder verwachten, laat staan volledig bijsturen.
Je hebt een concept waarvoor je figuranten nodig hebt. Tijd om deze figuranten te scouten! Voordat je losgaat met bellen, mailen en oproepen plaatsen, geef je eerst antwoord op de volgende vragen:
Op de dag zelf is het heel belangrijk om een aantal zaken goed op orde te hebben voor de figurant zodat iedereen op de set zich zo prettig mogelijk voelt. Wij hanteren zelf de ‘golden five’ op draaidagen;
Als je deze punten goed in de gaten houdt, zorg je voor een prettige samenwerking en kan je dit in de toekomst hopelijk ook voortzetten.
De draaidag zit erop, de beelden zijn bewerkt en we gaan live! Hier liggen mooie kansen om de band met de figurant goed te houden. Geef een heads up voor live-gang en vraag hoe zij het resultaat vinden. De nazorg is net zo belangrijk als alles vooraf. Hierin kan jij het verschil maken en misschien wel bouwen aan een lange termijn samenwerking. Let hierbij wel op dat je toestemming hebt om de contactgegevens te gebruiken. Zo blijf je conform de AVG-wetgeving werken.
Wil jij meer weten over de inzet van figuranten, of heb je hulp nodig met het vinden van figuranten, neem dan gerust contact met mij op. Dan bespreken we het onder het genot van een kopje koffie! En ja, ik geef toestemming dat je mijn contactgegevens hiervoor gebruikt. 😉