20.12.2023

Blog Blog

Figureren, hoe werkt dat?

Aylan Muhlbauer Aylan Muhlbauer

Account Manager

Waar moet je aan denken als bedrijf als je gebruik wilt maken van figuranten in je uitingen? Vaak is voor bedrijven onduidelijk wat er allemaal bij komt kijken als je figuranten wilt inzetten voor jouw content. Wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.

Verschil figurant, presentator en acteur

Laten we beginnen bij het verschil tussen een figurant, presentator en een acteur. Om het visueel te maken, vergelijk ik het even met gummetjes. Hear me out, het maakt het echt makkelijker te begrijpen!

Acteur
Een acteur is eigenlijk meer een kneedgum. Van een acteur kan je verschillende emoties, stemmen, bewegingen etc. verwachten. Je kan het dan volledig kneden naar jouw visie. De inzet van een acteur is daarbij meteen de duurste optie.

Presentator
Dit is te vergelijken met de gum aan de achterkant van een potlood. Je kunt de tekst volledig uitgummen en bijschrijven zoals jij wilt, alleen de kleur van de gum en het potlood blijft altijd hetzelfde. Hier kun je dus meer tekstueel van verwachten en bijsturen, maar de stijl blijft per presentator hetzelfde.

Figurant
Dit is een los gummetje zoals je die in verschillende winkels kan kopen. Ze zijn er in verschillende kleuren, geuren en formaten. Maar je kan hierbij tekstueel minder verwachten, laat staan volledig bijsturen.

Scouten

Je hebt een concept waarvoor je figuranten nodig hebt. Tijd om deze figuranten te scouten! Voordat je losgaat met bellen, mailen en oproepen plaatsen, geef je eerst antwoord op de volgende vragen:

  1. Welk budget heb ik beschikbaar per figurant?
    Het cliché: ‘voor niets gaat de zon op’ is ook bij veel figuranten waar. Videoproducties en/of fotoshoot kosten tijd, energie en dus vaak ook geld. Voor sommige producties kun je afspreken dat bijvoorbeeld gebruikte producten of kleding in ruil voor medewerking wordt gegeven en de figurant de opnamen ook zelf mag gebruiken. Indien er een financiële afspraak wordt gemaakt, kijk dan kritisch naar de vergoeding die je beschikbaar stelt voor de figuranten. Dit kan een dagbudget zijn, een uurtarief of een cadeaubon, maar vraag jezelf altijd af: ‘Voor welke vergoeding zou ik dit zelf doen?’
  2. Wanneer en hoe lang heb ik de figurant nodig?
    Het is heel belangrijk om de verwachtingen goed te managen. Er is niets zo vervelend als lang moeten wachten of langer door moeten werken. Agenda’s lopen snel vol en onze tijd is kostbaar. Zorg dat je een compleet plaatje hebt voordat je jouw potentiële figuranten benadert.
  3. Waar en hoe gaat het beeld worden ingezet?
    Bij het gebruik van de uiteindelijke beelden is het belangrijk om met de figuranten een buy-out af te spreken. Dat is de afspraak voor een specifieke periode met daarbij duidelijk afgesproken waar de beelden worden uitgezet. Verwerk dit in de quitclaim die je figurant moet invullen op de draaidag zelf. Belangrijk is om goed af te spreken of deze buy-out ook verwerkt zit in de vergoeding.
  4. Wat zijn de verwachtingen voor de styling?
    Zorg dat je een duidelijk beeld hiervan hebt. Wil je dat je figurant zelf kleding verzorgt? Is er wel of geen visagie? Dit hoort ook bij het onderdeel verwachtingsmanagement. Zo loopt jouw draai/shootdag uiteindelijk zo soepel mogelijk.

De dag zelf

Op de dag zelf is het heel belangrijk om een aantal zaken goed op orde te hebben voor de figurant zodat iedereen op de set zich zo prettig mogelijk voelt. Wij hanteren zelf de ‘golden five’ op draaidagen;

  • Communiceer duidelijk
  • Zorg voor voldoende eten en drinken
  • Let op pauzes/uitlooptijd
  • Blijf positief
  • Zorg voor een duidelijke follow-up

Als je deze punten goed in de gaten houdt, zorg je voor een prettige samenwerking en kan je dit in de toekomst hopelijk ook voortzetten.

En daarna?

De draaidag zit erop, de beelden zijn bewerkt en we gaan live! Hier liggen mooie kansen om de band met de figurant goed te houden. Geef een heads up voor live-gang en vraag hoe zij het resultaat vinden. De nazorg is net zo belangrijk als alles vooraf. Hierin kan jij het verschil maken en misschien wel bouwen aan een lange termijn samenwerking. Let hierbij wel op dat je toestemming hebt om de contactgegevens te gebruiken. Zo blijf je conform de AVG-wetgeving werken.

Wil jij meer weten over de inzet van figuranten, of heb je hulp nodig met het vinden van figuranten, neem dan gerust contact met mij op. Dan bespreken we het onder het genot van een kopje koffie! En ja, ik geef toestemming dat je mijn contactgegevens hiervoor gebruikt. 😉