15.12.2023

Blog Blog

Posten op social media: wanneer doe je dat?

Marijn van der Sluis Marijn van der Sluis

stagiaire projectmanagement

We weten inmiddels dat een contentplanning niet meer kan ontbreken in je social strategie. Maar die contentplanning moet uit meer bestaan dan alleen wat datums en de formats van je posts. Om zeker te weten dat je op social zo veel mogelijk personen uit de doelgroep bereikt, moet je ervoor zorgen dat je jouw content op het goede moment plaatst. Maar wat is het juiste tijdstip eigenlijk?

Aan het begin van ieder jaar vindt het Nationale Social Media onderzoek van Newcom plaats. Uit het onderzoek van begin 2023 is gebleken dat we ten opzichte van 2022 meer tijd besteden aan social media. In totaal spenderen we gemiddeld 114 minuten per dag op social media. Met deze cijfers in het achterhoofd denken veel mensen dat het niet zoveel uitmaakt wanneer zij iets plaatsen op hun social accounts, maar niets is minder waar.

Sociale media veranderen continu. Algoritmes zijn 24/7 aanwezig en er verschijnen voortdurend nieuwe functies op de platforms. Om deze reden kan je bijna niet zeker weten of je post een groot aantal mensen zal bereiken en zal zorgen voor engagement. Wat je wel kunt doen, is je bereik beïnvloeden. En dat doe je door te posten op de juiste tijdstippen.

Vroege vogels

Elk social media platform is anders. Dit geldt ook voor de tijd waarop je het beste kunt plaatsen. Echter zijn er wel een aantal algemene conclusies die getrokken kunnen worden voor elk social media platform. Zo is uit het onderzoek van Sprout Social gebleken dat posts die op dinsdag en woensdag geplaatst worden het best werken. En hoewel veel mensen denken dat je het best in de avond foto’s in je story kunt zetten, is het eigenlijk precies andersom: posts die ‘s morgens vroeg online komen, doen het beter dan de plaatjes die ‘s avonds op de bank bekeken worden.

Natuurlijk willen we weten wanneer we het beste wél kunnen posten, maar het is ook niet onbelangrijk om te weten wanneer je beter niet kunt posten. De dag waarop posts het minst scoren is zondag. Dit komt misschien niet geheel als een verrassing, omdat het voor de

meeste personen wel bekend is dat weekenden voor minder engagement zorgen dan weekdagen.

Het zwarte schaap

Voordat je denkt dat alle de platforms in de ochtend het beste bereik hebben, is het goed om te weten dat er één medium duidelijk uit de toon valt: TikTok. Dit komt vooral doordat TikTok een app is met veel jonge gebruikers die ‘s middags meer tijd hebben om hun socials te bekijken. Daarom geldt voor dit platform dat je het beste na 14:00 en voor 18:00 kunt posten.

Insta en Facebook

Naast TikTok pakken we ook Instagram en Facebook nog even mee. Instagram is een van de populairste platforms van het moment en heeft met haar hoge gebruikersaantal een groot bereik. De beste dagen om te posten op dit platform zijn ook hier dinsdag en woensdag. De meeste gebruikers zijn actief tussen 10:00 en 11:00. Tijd om even rustig op te starten dus.

Voor Facebook is dat echter een ander verhaal. Facebook heeft een breder spectrum aan dagen waarop je posts het goed zullen doen: maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de gebruikers op dit platform een stuk vroeger actief zijn dan de gebruikers van Instagram. Om 8:00 is het spitsuur op Facebook en dit houdt aan tot ongeveer 13:00. Je weet dus waar je je werkdag mee moet starten: een post op Facebook!

Zakelijk

LinkedIn is een belangrijk platform voor zakelijke posts en daarom is het voor organisaties belangrijk om te weten wanneer de meeste mensen actief zijn. Juist vanwege het zakelijke karakter, zal het je niet verrassen dat het engagement in de weekenden ontzettend laag is. Ook ‘s avonds is bijna niemand online op dit platform. Werkenden checken vaak hun LinkedIn-pagina aan het begin van de dag of vlak voor hun lunchpauze. Kies daarom voor een tijdstip op dinsdag en woensdag tussen 10:00 en 12:00.

Zoals ik al eerder benoemde is het bijna niet mogelijk om zeker te zijn van een post met het hoogste bereik. Er zijn nog veel meer factoren die hier een rol in spelen. Is het bijvoorbeeld een feestdag, dan zal het aantal actieve gebruikers gegarandeerd afwijken. Blijf dus altijd je eigen statistieken in de gaten houden en houd je social media strategie up-to-date met een duwtje in de rug van deze cijfers!