14.04.2023

Blog Blog

Hoe bepaal je een fotografie stijl voor je merk?

Adinda Boer Adinda Boer

Fotograaf

Uit onderzoek blijkt dat wij content beter onthouden met beelden dan alleen tekst, logisch. Maar maken jouw beelden je merk uniek?

Zonder de juiste beeldtaal zal je merk nooit opvallen. Hier volgen een aantal tips om de juiste fotografie stijl voor jouw merk te creëren:

Beeld die jouw merkwaarden laten zien

Als je foto’s laat maken moet je niet alleen aan de doelgroep denken maar ook aan je merkwaarden en je boodschap. De soort foto’s die je laat zien beïnvloed de reactie van de kijker. Als voorbeeld heb ik hier een aantal beelden van 2 ‘zeep merken’ met ieder een andere boodschap:

Dove focust zich op ‘echte schoonheid’, simplisme, eerlijkheid en laat vrouwen zien van alle leeftijden, alle lichaamsformaten en alle culturen. De fotografie die ze hiervoor gekozen hebben ondersteunt dit: heldere belichting, minimale bewerking en modellen die er uit zien zoals jij en ik en die trots zijn met hoe ze er uit zien.

Rituals richt zich op luxe, weldaad en een zogenaamde ’Aziatische spa ervaring’. Daarom is hun fotografie gericht op een gecreëerde droomwereld die een luxe (badkamer) leven uitstraalt. Je koopt als het ware de ‘Rituals ervaring’. De modellen zijn bijzonder knap, hebben prachtige, resort achtige gewaden aan. Kleuren en belichting zijn rijk en glamoureus.

Elke foto moet dus jouw merkboodschap of verhaal bevatten. Jouw doelgroep zien zich graag terug in jouw beelden, ze willen zich verplaatsen in de wereld die jij neerzet met jouw product.

De rode draad

De rode draad in jouw fotografie stijl is heel belangrijk als je een beeldmerk wilt neerzetten. Eenmaal bepaald wordt dit een fingerprint die je door kunt voeren op al je beelden. 

Belangrijke elementen waar je over kunt nadenken zijn:

  • Wat wordt je kleurenpallet (heb je een bepaald soort kleurenpallet die duidelijk aanwezig is in je huisstijl? En wil je die toepassen?)
  • Soort fotografie (documentair, commercieel, filmisch, gestileerd)
  • Logo gebruik (in de foto, of juist subtiel af en toe ergens, of helemaal niet)
  • Casting en styling van modellen (wat voor type mensen laat je zien met jouw product?)
  • De omgeving/locatie waar de foto wordt genomen (wat zie je op de achtergrond)
  • Soort belichting (natuurlijk licht, studio licht, fel of juist donker en mysterieus etc)
  • Edit stijl (minimale editing of picture perfect)
  • Gebruik van props: komen deze steeds terug of juist elke keer iets anders. Wat voor soort props?

Nike zet modellen in van een bepaalde status: wereld beroemde top sporters die een hele duidelijk missie hebben: winnen, gaan voor die medaille. In hun fotografie taal vertalen ze dat door de sporters iconisch neer te zetten, je voelt de sporters mentaliteit van het beeld afspatten.

Patagonia zet niet perse bekende modellen in maar zit meer op de ervaring van buitensporten. Het avontuur, de spanning, de locaties. Dit wordt ondersteund door het inzetten van film fotografie. Het heeft bijna iets idyllisch, je wilt nu ook de Patagonia lifestyle ervaren. 

Deze rode draad moet consistent blijven zodat je doelgroep je beelden gaat herkennen en gaat begrijpen wat je wilt vertellen.

Het ‘gevoel’ van een foto

De kleuren, textuur en het ‘gevoel’ bepalen allemaal het karakter van je foto. De toon van je foto’s moet dus een gevoel oproepen bij je doelgroep die jij in gedachten hebt.

Glossier is een cosmetica merk uit Amerika die direct en alleen via hun eigen website of socials verkopen (zonder tussenpersoon). Zij richten zich op het simplificeren van cosmetica, natuurlijk uitziende make-up. Dit trekken ze niet alleen door in hun verpakking maar ook hun fotografie: heldere, no nonsense belichting en styling, basic/simpele achtergronden.

Modellen zijn op een ‘natuurlijke manier’ gefotografeerd, de foto’s zijn niet zwaar bewerkt. Alle foto’s voelen ‘zacht’ en natuurlijk aan.

De modellen van Glossier zijn gewone, maar toch knappe mensen. Ze blijven benaderbaar, de doelgroep van Glossier kunnen zich makkelijk verplaatsen in de modellen. Glossier maakt gebruik van veel close-ups en full face shots waardoor huid textuur goed zichtbaar is. Dit maakt het gevoel van het merk persoonlijk en ‘dichtbij’.

Verbondenheid

Mensen die naar foto’s kijken voelen zich meer verbonden met een foto waar mensen op staan die een bepaalde emotie uitdragen. Hierdoor is het behulpzaam om foto’s te laten zien van mensen met jouw product of dienst waar je laat zien wat voor gevoel ze er van krijgen. Mits dit natuurlijk passend is bij jouw product.

Jill Greenberg is een Amerikaanse fotografe die een ster is in het portretteren van emoties. 

Ik voel me direct verbonden met deze kinderen, jullie ook?

Dat geldt ook voor deze serie genaamd ‘Monkey Business’ waar ze apen zo menselijk heeft weten vast te leggen waardoor je menselijke emoties herkent en je je dus verbonden voelt.
Dit zijn een aantal handvaten waar je over na kunt denken bij het neerzetten van een fotografie stijl. Daarnaast is het natuurlijk van belang om de juiste fotograaf te kiezen die samen met jou bekijkt hoe je dit nu het beste kunt aanpakken.

Gerelateerde Blogs.