27.03.2023

Blog Blog

Aan de slag met YouTube Shorts?

Anne van der Heijden Anne van der Heijden

video editor

Na het grote succes van TikTok en Instagram Reels komt ook YouTube met een 9×16 video variant: YouTube Shorts. Snel, spontaan en pakkend zijn de kernwoorden van dit platform. Met korte video’s van maximaal 60 seconden lang komen de bekende makers nog dichterbij, maar wordt ook aan merken de kans geboden om hun bereik te vergroten en een jongere doelgroep aan te spreken. Maar wat moet je weten als je aan de slag gaat met Shorts? We leggen het je uit in deze blog.

Beter goed gejat, dan slecht bedacht…

Dit platform biedt een goede kans om van anderen te leren. Er zijn altijd trends waarop je gemakkelijk kunt inhaken met content die past bij je merk. Zorg ervoor dat het altijd #relatable is, maar wel past bij je boodschap als merk. Dit kan met behulp van trends, filters, maar ook muziek! Houd het platform dus  goed in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste trends!

More = more

Op het platform YouTube Shorts gaat het gezegde ‘less is more’ niet op. Hier geldt ‘MORE IS MORE’, hoe meer hoe beter dus. Meer video’s betekent simpelweg meer kijkers. Hoge kijkersaantallen zijn natuurlijk niet alleen lekker voor je Shorts, maar hebben ook grote invloed op het bereik van de lange video’s op je kanaal. Zorg dat je je content snel en snappy houdt en laat de kijkcijfers maar komen!

Geen samenvatting, maar toevoeging

YouTube Shorts is niet de plek om samenvattingen te maken van de langere video’s die al op je YouTube kanaal staan. Bedenk iets nieuws dat daadwerkelijk van waarde is voor je kijkers én je contentstrategie. Wat zouden jouw volgers naast je lange video’s nog meer willen zien? Denk aan persoonlijke content, of juist korte educatieve content. Bedenk wat het beste past bij je merk en speel daarmee in op de trends.

G-R-A-T-I-S?!

Dat lees je goed, YouTube Shorts is gratis! Niet alleen het gebruik van het platform is gratis, maar Shorts zijn natuurlijk ook een voorbeeld van goedkope content. Gewone Youtube video’s hebben vaak een gelikt uiterlijk waar je al snel een professionele camera en editing software voor nodig hebt. Bij Shorts is dat niet het geval. Film, edit en maak het allemaal op je telefoon! Dit maakt YouTube Shorts heel toegankelijk en snel zonder professionele apparatuur of next level videokennis. 

Conclusie: YouTube Shorts is een geweldige kans om je bereik te vergroten en een jongere doelgroep aan te spreken. Dus, waar wacht je nog op? Start met het maken van jouw eerste Shorts en bereik meer mensen dan ooit tevoren!

Gerelateerde Blogs.